Sanneke & Izaak // Dubbelportret

Update Sanneke & Izaak // Dubbelportret @nikita_coachingforcreatives was aanwezig bij een bijzondere fotoshoot van @sannekefisser bij @izaakzwartjes in zijn atelier. Sanneke heeft van alle deelnemende kunstenaars portretten geschoten. Nikita heeft de dynamiek tussen de twee kunstenaars vastgelegd in een aantal achter de schermen beelden en onderstaande tekst. Lees je mee?

Vrijdagochtend 5 maart vergezeld door een fris lentezonnetje was ik aanwezig bij een fotoshoot van Izaak Zwartjes door Sanneke Fisser. De openslaande deuren in Izaak’s atelier die wagenwijd open kunnen zorgden voor een fijn uitzicht op de binnentuin van de Haagweg4.

De persoonlijke interactie tussen beide kunstenaars zegt veel over de manier waarop zij kunst beleven. Beiden hebben gemeen dat ze een grote passie hebben voor hun werk. Waar Izaak momenteel het dier en het milieu centraal heeft staan laat Sanneke zich inspireren door de mens, die zij voor deze fotoshoot los heeft gehaald uit zijn professionele omgeving.

Sanneke’s theaterachtergrond geeft haar een bijzondere focus op dat ‘ene moment’ om een mens te laten ‘shinen’. De ontmoeting van de geportretteerde en de fotograaf houdt zij bewust spontaan en natuurlijk om zo zuiver mogelijk tot de kern in een portret te komen.

Izaak is in zijn werk als kunstenaar zeer betrokken met het welzijn van dieren en het milieu. Zijn sculpturen dragen zowel het dierlijke als het menselijke in zich, donker en licht.

Vaak gebruikt hij mest in zijn werk om de sculpturen te activeren. “Mest draagt veel informatie in zich, het is door het lichaam heen gegaan en omgevormd tot iets nieuws. De materie ligt dicht bij de kringloop van het leven, als een soort blauwdruk. Je identiteit staat er ingedrukt”. Ook wortelstronken van bomen houden Izaak de laatste tijd bezig, deze ziet hij als een verbinding tussen de onderwereld en de bovenwereld. Precies in dit grensgebied gebruikt hij dierenschedels als basis van zijn sculpturen welke hij op organische wijze activeert met mest; “het liefst zou ik ze ook nog vleugels willen geven”.

Korte tijd geleden vond Izaak een pas overleden zwaan drijvend in de Rijn. Zijn soortgenoten zwommen nog om hem heen. Het dier heeft hij uit het water gehaald en begraven op het Vogeleiland in Warmond. Izaak legt uit: “als deel van mijn werk verwerk ik vaak op natuurlijke wijze overleden dieren, deze dieren vind ik meestal zelf per toeval, maar mensen komen soms ook dode dieren die ze vinden naar mij toe brengen. In dit geval was deze zwaan te mooi en nog vol levensenergie om er iets anders mee te doen dan dit”.

Sanneke heeft zich laten raken door de simpele kracht van dit gebaar; “deze lieve en zorgzame man mag zichtbaar zijn in al zijn tegenstrijdigheden”.

Dit vroeg nog om een tweede shoot. Deze keer niet alleen een dubbelportret van de kunstenaar los van zijn omgeving, maar een portret met de elegantie en kracht van de zwaan als tegenpool. Waar de eerste portretfoto een laag blootlegt die meer samenhangt met het donkere en ongetemde is in het tweede portret op geheel andere wijze een link te vinden tussen de natuurlijke wijsheid die zowel mens als dier met elkaar delen en beiden met elkaar kan verbinden.

Het was bijzonder om de uitwisseling van beide kunstenaars van dichtbij mee te mogen maken.

Mijn conclusie: oprechte passie legt onze natuur bloot.