DUBBELPORTRET

LEIDEN

DUBBEL PORTRET

In Leiden ontmoeten twee Leidse kunstenaars en twee kunstenaars met een vluchtelingenstatus die een band met Leiden hebben elkaar voor het eerst. Zij zijn in het moment van deze ontmoeting een creatieve uitwisseling aangegaan. Van deze ontmoetingen heeft filmmaker Jan Stap twee korte films gemaakt.

Thema's als kunst, oorlog, heimwee, vluchten, individualiteit en het vinden van de juiste plek worden op eigen wijze hierin meegenomen.

Het werk gemaakt tijdens de creatieve uitwisseling is augustus 2021

tentoongesteld op het Pieterskerkhof 4a in Leiden.

Tijdens de expositie vond er een sociaal experiment 'eerste indrukken' plaats waar jij als bezoeker aan kon deelnemen. Sociale thema's kunnen door het experiment interactief aangekaart worden; door op een bewuste manier een eerste indruk met een 'vreemdeling' te ervaren en hierover in gesprek te gaan.

De twee korte films zijn op 17 september in première gegaan in het auditorium van museum de Lakenhal.

Programma première + artist talk

12.00 - inloop

13.00 - voorprogramma: 'traditie van de oosterse en westerse verhalenvertellers' Martin Aart de Jong, Roos Tulen en Aeham Sadoon

13:30 - korte films door Jan Stap

14:00 - dialoog tussen het publiek, filmmaker en kunstenaars o.l.v. Meta Knol

15:00 - afronden

Om het mogelijk te maken dat er plek is voor iedereen werken wij met de Corona ap. Dit betekent dat er bij binnenkomst dus alleen toegang wordt verleend met een geldige QR-code.

De QR-code is een negatief testbewijs, herstelbewijs of vaccinatiebewijs. Meer informatie is te vinden op www.testenvoortoegang.nl

Vanaf 12:00 kunnen bezoekers naar binnen zodat het scannen niet gehaast hoeft.

gratis toegang

Voor het bezoeken van het museum kan een apart ticket worden gereserveerd via de website van de Lakenhal. In het museum zelf zijn alle reguliere corona-maatregelen van kracht.

Filmmaker: Jan Stap

Kunstenaars:

Izaak Zwartjes, beeldhouwer

Inge Reisberman, lens-based visual artist

Ayman Ghoujal, fotograaf, filmmaker

Aeham Sadoon, dichter, acteur, toneelmaker

Productie: Stichting WijZijn

Het programma wordt geopend door Roos Tulen, Martin Aart de Jong en Aeham Sadoon met een verhaal uit de westerse en oosterse mondelinge traditie. Na afloop gaan de filmmaker en kunstenaars in gesprek met het publiek over de thema’s die in de films naar voren zijn gekomen onder begeleiding van Meta Knol.

ACHTERGROND PROJECT

Het hoofddoel van het project is bruggen te slaan in de Leidse gemeenschap door een gemeenschappelijke deler; creativiteit.

Door video en kunst in te zetten als bindmiddel om verhalen te delen, gesprekken te openen en gevoelens te uiten worden drempels verlaagd voor iedereen die iets in zijn of haar stad wil betekenen maar niet weet hoe.

De focus ligt op de mensen zelf; hun krachten en talenten.

Dit soort culturele interventies kunnen leiden tot betekenisvolle contacten en uitbreiding van het sociale netwerk. Door positieve rolmodellen uit verschillende culturen in de stad tegenover elkaar te zetten en daarnaast een platform te geven willen wij een culturele interventie initiëren waar stereotyperingen, vooroordelen en overeenkomsten van statushouders en mensen met een creatief beroep worden aangestipt.

AANLEIDING

Onze huidige samenleving vraagt om verbinding, afstemming en aansluiting.

In steden zoals Leiden ziet men mensen van diverse culturele en sociale achtergronden die dicht op elkaar leven, maar niet altijd met elkaar.

Er is in deze tijd een levende maatschappelijke discussie over de vluchtelingen thematiek gaande. Leiden is daarnaast ook een stad met een grote focus op cultuur en kunst.

Kunst leent zich bij uitstek voor het vertellen van verhalen, het uiten en overbrengen van emoties en het vergroten van empathie.

Stichting WijZijn draagt hier op een professionele manier aan bij.

WIE ZIJN WIJ

Stichting WijZijn beoogt verschillende maatschappelijke groepen en individuen met elkaar te verbinden door middel van kunst en cultuur zowel in Nederland als binnen Europa dan wel wereldwijd.

Dit doen we door het opstarten van (culturele) samenwerkingsprojecten, dan wel bestaande (culturele) projecten te ondersteunen hetzelfde doel beogen door middel van het bieden van een platform en het verbreden van perspectief.

FILMMAKERS

Artistieke ondersteuning & locatie: Gideon Roggeveen, Roos-Marijn Kinkel

Met dank aan; Lokhorstkerk, Resi van der Ploeg, Fransje Barnard, Meta Knol

INGE & AEHAM

Voor het Dubbelportret met Inge Reisberman en Aeham Sadon gebruiken de Lokhorstkerk als locatie.

We maken bewust gebruik van een schuilkerk vanwege de Nederlandse historische achtergrond van vervolging van protestanten.

Vervolging en moeten vluchten of schuilen is iets dat zich in elk land wel heeft afgespeeld.

Samen met Inge vindt er tussen haar en Aeham een creatieve uitwisseling plaats die te maken heeft met video, performance, poëzie en klank.

De gezamenlijke inspiratie voor deze creatieve uitwisseling baseren beide kunstenaars op de tekst van het lied My heart’s in the Highlands van Arvo Pärt.

AYMAN & IZAAK

Izaak Zwartjes bouwt in interactie met Ayman Ghoujal een schuilplek ergens in de stad Leiden.

Hij beschrijft de schuilplek zelf als een nomadentent, voor een reizend volk.

Deze schuilplek is snel op en af te bouwen dus kan makkelijk verplaatst worden naar een nieuwe locaties.

Naast de eerste ontmoeting tussen Izaak en Ayman (als fotograaf) vindt er meteen een creatieve uitwisseling plaats rond het verzamelen van (zwerf)materiaal, het bouwen van de schuilplek en een foto rapportage hiervan.

JAN & AYMAN

In kader van kruisbestuiving en het delen van inspiratie werkt de filmmaker van het project (Jan Stap) samen met de Syrische filmer en fotograaf Ayman Ghoujal, die oorspronkelijk alleen voor de camera Izaak zou ontmoeten als fotograaf.

Dit was niet gepland maar tijdens het project ontstaan.

nr 3 izaak

nr 2 def